maandag 11 februari 2013

Fudge recept

Ik heb vandaag voor het eerst fudge gemaakt. En het is helemaal niet moeilijke met dit makkelijke recept van Nigella lawson!

Ik heb het recept zelf wat aangepast door de pistache noten te vervangen voor hazelnoten. Gewoon omdat ik pistache noten veel beter bij witte chocolade vindt passen. Maar dat is dus een persoonlijke voorkeur.  Wel een teken dat je dit met alle soorten noten kan maken !

En hier dan het recept:

ingredienten:
- 350 pure chocolade
- 1 blikje gecondenseerde melk ( 397 g)
- 30 gram boter
- snufje zout
- 150 gram pistaches ( of andere noten)

Doe de gehakte chocolade, gecondenseerde melk, boter en zout in een pan met een dikke bodem op laag vuur en roer tot alles gesmolten is. Doe de noten in een diepvrieszak en sla ze met een deegroller tot kleine en iets grotere stukken. Doe de noten bij de gesmolten chocolade en de gecondenseerde melk en roer alles goed door elkaar.
Giet dit mengsel in een vierkante ovenschotel of bakvorm en strijk de bovenkant glad. Laat de fudge afkoelen en zet hem in de koelkast tot hij stijf is. Snij hem vervolgens in kleine stukken.

Als je de fuge in kleine stukken hebt gesneden kan je deze in de vriezer bewaren.

Ik vond het hartsikke leuk om fudge te maken dus dit zal zeker niet de laatste keer zijn, Ik zit al met vele varianten in mijn hoofd.

En 21 april sta ik op de beurs in Wijchen en dan gaan er denk ik zeker wat zakjes Fudge mee!

 
Ik hoop dat jullie net zoveel plezier zullen hebben met dit recept als ik !

Veel Liefs Denise

8 opmerkingen:

  1. Dat klinkt lekker, bedankt voor het recept.

    inderdaad makkelijk te maken, misschien iets om morgen met de kleinkinderen te maken en dan hartjes van gieten voor Valentijn !!!

    bedankt voor het idee, groetjes Ria !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als het hard is geworden kan je er ook plakken uit snijden en dan met een hartjes koekjes uitsteker hartjes uit steken :) zeker leuk om te doen met de klein kids veel plezier!

      Verwijderen
    2. dank je wel voor de tip, ga het zeker proberen !!!

      groetjes Ria

      Verwijderen
  2. Ooooh... Dan krijg je toch spontaan zin in chocola!!! Ziet er leuk uit met het zakje en de sticker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dat weer mooi gemaakt en het ziet er zo lekker uit.
    groetjes Janie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De gecondenseerde melk, is het de zoete variant of de gewone?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gecondenseerde melk met suiker. Maar voor mij is dat de ''gewone variant'' die hebben ze namelijk in alle winkels en die zonder suiker niet. Het zijn de bekende potjes van friesche vlag:)

      Verwijderen
    2. Hier in België is het de gesuikerde gecondenseerde melk van Nestlé, want Friesche Vlag hebben we hier niet ;)
      'n vrolijk groetje en bedankt voor het receptje.
      sneksniltje

      Verwijderen