dinsdag 11 december 2012

How to taart decoreren

Als eerste heb je een kapsel nodig( dit is het bescuit waarvan de taart gemaakt word) Je kan hier biscuit mix voor kopen bij verschillende online winkels. Ik koop altijd een zak bescuit mix van funcakes. Deze en de benodigdheden bij de mix kan je op onderstaande foto zien.


Vet de bakvorm in en bak het kapsel volgens de beschrijving op de zak.

 Als je kapsel is gebakken en afgekoeld kan je hem gaan vullen.

Snij het kapsel 1 of 2 keer door . Een taart zaag is hier heel handig voor! Haal de lagen van elkaar.
Vul de onderste laag met de zwaarste vulling ( bijvoorbeeld vlaaivulling)

 


Leg de volgende taart laag op de vulling, en smeer deze laag met de andere vulling ( bijvoorbeeld botercreme). Druk daarna de laatste laag taart op de bovenkant.

Als je alle lagen hebt gevuld met iets lekkers zoals jam, vlaaivulling, botercreme of banketbakkersroom kan je de taart afsmeren.
 

Ik raad het aan om dit met botercreme of Canache te doen. Deze vullingen zijn het stevigst en het fondant gaat hier niet van smelten. Van banketbakkersroom of Slagroom gaat het fondant of marsepein wel van smelten! Dus let  op als je hiermee de taart vult dat je het goed afsmeert!
Na het afsmeren komt het lastigste gedeelte het bekleden van de taart!

 
 
Je moet je fondant of marsepein eerst goed doorknede. Daarna maak je er een bal van en kan je het uitrollen met een deegroller. Een plastieken werkt hier het beste voor omdat dit niet blijft kleven. Ook pvc pijp werkt erg goed! Als je wilt voorkomen dat het fondant/marsepein aan je werkblad kan kleven kan je  op je werkblad crisco smeren. Dit heeft als voordeel van poedersuiker dat het geen witte vlekken achterlaat op je fondant/ marsepein. Poedersuiker zorgt ook dat het niet plakt maar laat wel witte vlekken achter. Crisco is ook in meerdere online winkels te koop!

Als je de fondant of marsepein hebt uitgerold tot een grote niet te dikke plak kan je hem over de taart leggen. Dit gaat het makkelijkst door de plak met de deegroller voorzichtig gedeeltelijk op te rollen en dan met beide handen op te tillen. Je kan de plak dan over de taart leggen.

Druk eerst de bovenkant voorzichtig aan. En ga dan door met de zijkanten.  Kreukels kan je wegwerken door de fondant wat meer naar buiten te trekken. De fondant / marsepein om de taart mag kreukelen dit snij je er later af. Als de zijkanten kreukel vrij zijn kan je ze nog met je handen of een smoother aandrukken. Snij daarna de fondant om de taart af. Dit gaat het makkelijkste met een pizza snijder. Dan snij je minder snel schuin en dus ook minder snel te veel fondant / marsepein af waardoor je kale randen onderaan je taart krijgt. Als de taart bekleed is kan je hem versieren zoals je wilt!

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, vragen mag je natuurlijk altijd stellen. De volgende keer zal ik een recept plaatsen van overheerlijke botercreme.

Veel Liefs Denise


 

4 opmerkingen:

  1. Mijn meiden en ik maken geregeld taarten. Het is altijd leuk te zien/lezen hoe anderen het doen.
    Vind de vogel heel erg leuk.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  2. thnx! de taart is niet door mij gemaakt maar door mijn beste vriendin. Haar zie je ook aan het werk. Ik heb haar mijn eerste workshop taart decoreren gegeven :) Wie weet volgen er meer:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk.
    Ik las ergens dat je het ook gewoon met bloem kon doen de fondant uitrollen. Ik vind het met poedersuiker ook zo gaan plakken.Weet je als je het zo ziet denk je oooow,.. dat doe ik wel even maar dat werken met fondant en marsepijn is best wel moeilijk en een secuur werkje. Ik had voor de verjaardag van mijn zoon een fles martini gemaakt,..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey hey,

    het kan inderdaad ook met bloem. alleen het grote nadeel van bloem en poedersuiker is dat je witte vlekken krijgt op je fondant. Deze gaan er nooit 100% af. Daarom gebruik ik nu crisco. Dit kan je online kopen en volgens mij nu ook bij de pipoos en wat kookwinkels:) Ik denk dat het werken met fondant en marsepein heel veel oefenen is. Dan word het steeds makkelijker en sneller. Samen met andere freubelen helpt ook! daar krijg je handige tips van, heel leerzaam:)

    BeantwoordenVerwijderen